Més informació [ Detall d'activitat

 
1000390511   Nous reptes en la tasca educativa: Com trencar els falsos rumors i estereotips vers la diversitat cultural?
2015-2016   Curs. Primària-Secundària
  
   15/10/2015 - 25/5/2016 (20 hores) de h a h
   Lloc per determinar
    (Catalunya) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
  
  
Inscripció   10/09/2015 - 27/09/2015
  
Descripció i   Metodologia:   Els rumors relacionats amb la diversitat i les migracions afecten negativament la
convivència i la cohesió entre els membres de la comunitat educativa (personal docent, auxiliar, famílies, alumnat, entorn.....). Cal doncs, poder fer front a aquest “virus” des d’una perspectiva constructiva i intercultural i d’aquí la proposta del curs.
  
Objectius   1.Reflexionar i analitzar conceptes claus sobre diversitat cultural.
2.Oferir eines pràctiques pel tractament de rumors i estereotips vers la diversitat cultural dins de la comunitat educativa.
3.Treballar la dimensió emocional de resposta als rumors.
4. Presentar experiències pràctiques en el tractament dels rumors i estereotips
  
Continguts   •Aprendre en comunitat. Cohesió grupal. Vivenciar el grup com una font d’aprenentatge.
•Exercicis teatrals per a la reflexió. Anàlisi dels processos de creació i propagació d’estereotips i prejudicis.
•Definició de shock cultural, descripció del mètode de Margalit Cohen Emerique, zones sensibles.
•Què és cultura. Com s’estructuren les cultures i les identitats culturals.
•Identitat i construcció de la diversitat a Occident. Com generem i construïm la imatge de l'altre i del nosaltres.
•Conceptes sobre diversitat cultural: assimilació, integració, multiculturalisme, interculturalisme
•Definició de prejudici, estereotip i rumor i la seva funció en la construcció del imaginari sobre la diversitat.
•Relació entre estereotips, prejudicis, rumors amb les desigualtats socio-econòmiques.
•Anàlisi dels espais i canals de creació i difusió d'estereotips, rumors i prejudicis
•Anàlisi dels principals rumors sobre immigració
•Com afecten els rumors i els estereotips a la convivència ciutadana?
•Dimensió individual i col•lectiva. Els “tòpics” hi són de i entre tothom: (gènere, edat, origen, professió..).
•Quins són els principals rumors entre la comunitat educativa? i al centre educatiu?
•Aplicació de l’enfocament intercultural a la gestió dels rumors: com promoure un millor grau d’informació, campanyes, espais de comunicació i relació, interacció entre agents
•Anàlisi d’eines i estratègies per combatre rumors sobre diversitat cultural
•Diferents camps i dimensions com situar-se des d’on actuar: personal, professional, AMPAs, veïnat,...
•Descripció de la xarxa BCN-Antirumors: objectius, qui en forma part, participació, organització, materials, web i activitats de la Xarxa.
•Estratègies comunicatives i emocionals per a la gestió dels rumors
•Prendre consciència dels propis estereotips i prejudicis: la importància de conèixer-se un/a mateix/a.
•Analitzar i posar en pràctica habilitats comunicatives per a la gestió dels rumors
•Explorar competències emocionals que ens ajudaran a l'hora d'actuar davant d'un rumor
•Experimentar les diferents emocions i sensacions que ens pot provocar el fet de desmuntar els rumors.
•Explorar sobre les nostres experiències per poder traslladar-les a la pràctica com agents antirumors.
•Detectar allò no dit, el llenguatge no verbal i les diferents influències del context on podem actuar o no per desmuntar els rumors.
•Adquirir de manera vivencial habilitats antirumors pràctiques per aplicar-les en el diàleg cara a cara.
  
  
E-mail   mcote@xtec.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent